Khamis, 24 Februari 2011

Kombucha Teh


Air teh Kombucha adalah minuman zaman silam dari Manchuria yang mana ia telah dibiakkan melalui proses pembentukkan/pembiakan dari ‘Bacterium lylinum’. Teh Kombucha ini secara semulajdi adalah sedikit berasid dan diketahui mempunyai rasa seperti ‘cuka sider epal’, ia sedikit manis, sedikit masam.

‘Biochemist’ banyak menyebut tentang kesan therapeutik asid L-Laktik dan asid Glucuranic. Asid Laktik juga ditemui di dalam tapai makanan seperti sauerkraut dan yogurt. Asid Laktid di dalam air tapai yang aktif adalah lebih tinggi tahap ionnya maka ianya lebih baik dari asid asitik (dijumpai dalam cuka). Asid Laktik mengaktifkan sel pernafasan, meningkatkan oksigen di dalam darah dan menambahkan tenaga. Ia juga dapat mengimbangi pH darah dalam keadaan berasid dan secara perlahan meransang fungsi hati (liver).

Asid Laktik jarang sekali terdapat didalam tisu pesakit kanser. Kekurangan asid Laktid akan menjurus kepada ‘Hypoxia’, iaitu kekurangan oksigen dan akan mengakibatkan pembentukkan asid DL-Laktik yang tidak diingini.

Asid Glucuronic adalah penyahtoksid bagi hati yang akan mengikat metabolic dan racun dari persekitaran bagi membuang bahan-bahan merbahaya tersebut dikeluarkan dari badan.

Pelarut semulajadi ini sangat berguna kepada pesakit-pesakit arthritis, gout atherosclerosis dan lain-lain di mana terdapat lebihan kolestrol dan lain-lain bahan metabolic. Asid Glucuronic juga adalah pembina kepada sekumpulan penting ‘mucopolysaccharides’.

Mucopolysaccharides adalah molekul-molekul kompleks yang besar gula yang bergabung dengan asid amino lalu membentuk semen cecair intercellular bagi badan yang akan melindungi dan mengikat antara satu lain organ-organ serta melincirkan sendi-sendi.

Mucoplysaccharides mengandungi:

1. Asid Hyaluronic, yang ditemui dalam krim-krim muka yang mahal dan juga dalam di kulit di mana ia mengikat sel-sel dan juga air tisu.
2. ‘Chondroitin Sulfate’, terdapat di tulang rawan dan rangkaian tisu yang mempercepatkan penyembuhan tulang dan tisu lembut.
3. Asid Mucoitin Sulfurik, bahan asas kepada pembinaan lapisan perut dan vitreous humors mata.
4. ‘Heparin’, pencair darah yang ditemui terutama dalam tisu hati dan peparu yang membantu mengelakkan pembekuan darah.

Air teh Kombucha sangat baik terutama di dalam menormalkan fungsi sistem penghadaman apabila diambil sewaktu makan. Walaupun ia bersifat asid, ia tidak mengakibatkan ‘hyperacidity’ di dalam perut. Asid dari makanan yang tidak hadam selalunya adalah simptom dari penapaian makanan yang tidak diingini dan akibat dari kekurangan makanan mentah (60%) dan kekurangan asid hidroklorik dan lain-lain asid rembesan yang diperlukan oleh sistem penghadaman.

Air teh Kambucha dapat mengatasi masalah pembuangan air besar (sembelit) dan telah menghasilkan keputusan yang baik terhadap pesakit yang menderita masalah buah pinggang dan batu dalam hempedu. Ada juga lapuran yang mengatakan bahawa ia dapat mengurangkan berat badan jika diminum setiap hari.

Air teh Kombucha bukanlah penyembuh segalanya. Namun selama beratus-ratus tahun, ia telah merekodkan banyak testimoni penyembuhan dan peningkatan kesihatan diri yang menakjubkan. Bagi mengetahui kesesuaian bagi penyembuhan diri anda minumlah air teh Kombucha secara berterusan selama 30 hari. Adalah dicadangkan supaya bermula dengan pengambilan empat (4) auns sehari dan tingkatkan secara beransur kepada dua belas (12) auns sehari.

Kebaikan yang pernah dilaporkan kesan mengamalkan minum air teh Kombucha:
Menghapuskan kedutan dan membantu menyinkirkan tompok-tompok perang pada tangan. Ia adalah pelembab kulit
Mengelakkan dari beberapa jenis kanser. Di Manchuria, dimana cendawan ini ditemui, tiada satu kes kanser pun dikesan di sana. Setiap hari mereka minum air teh Kombucha ini sebagai amalan keagamaan.
Semasa manapous, Kombucha dapat mengurangkan rasa tidak selesa akibat panas. Sebaik selepas meminumnya, anda akan mengalami rasa sensasi yang menyeronokkan kerana komponen air teh Kombucha yang memasuki saluran darah bertindakbalas menyingkirkan bahan-bahan kimia beracun dan cecair, mengakibatkan anda merasa peningkatan aktiviti dan fleksibiliti di kawasan sekeliling pinggang anda.

Antara lagi kebaikkan yang ditemui:

Membantu melegakan masalah sembelit.
Membantu melegakan sakit-sakit otot pada bahu dan leher/tengkuk.
Membantu melegakan masalah bronchitis, asma dan batuk.
Membantu melegakan kanak-kanak yang ada masalah berkahak (Phlegm)
Membantu melegakan masalah alergik dan juga masalah sakit saraf.
Membantu melegakan masalah buah pinggang.
Membantu melegakan masalah katarak atau masalah kornea mata.
Membantu membersihkan pundi hempedu, menolong masalah colitis dan sakit perut
Membantu menyembuhkan banyak jenis penyakit.
Berupaya mengurangkan kolestrol dan melembutkan saluran-saluran darah.
Membantu melegakan masalah ceret-beret.

MEMBUAT KOMBUCHA TEH


BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN

- 2 liter air bersih .
- 2,5 ons gula pasir putih
- teh hijau
- "BABY" Kombucha
- Kira-kira segelas 2 gelas Kombucha Tea sebagai permulaan

ALAT-ALAT YANG DIPERLUKAN

- Cerek stainless steel untuk menjerang air. “jangan gunakan cerek aluminium”. Pastikan cerek itu tiada kerosakan ataupun kecacatan.
- Balang kaca untuk tempat membuat Kombucha-Tea dan boleh juga bekas plastik tupperware. Tetapi paling baik memakai balang kaca kerana tidak teroksidasi.
- Kain atau sapu tangan digunakan untuk menutup baling kaca tempat Kombucha Tea dibuat.
- Getah atau tali untuk mengikat kain yng diperlukan.

CARA PEMBUATAN


1. Jerang 2 liter air dalam cerek
2. Masukkan gula pasir (2,5 ons) kedalamnya
3. Setelah air gula mendidih, lalu masukkan 5 sachet atau dengan ukuran setara teh hijau kedalamnya, tutup rapat cerek, biarkan selama 15 minit.
4. Angkat sachet, buka tutup cerek dan biarkan teh manis tersebut menjadi dingin sesuai suhu ruang. Tutup dengan kain agar tak dimasuki debu atau binatang-binatang kecil seperti semut, latat dab sebagainya.
5. Setelah suhu cerek sama dengan suhu bilik pindahkan teh manis tersebut kedalam balang kaca yang sudah disediakan, sambil ditapis.
6. Masukkan "BABY" Kombucha kemudian jamur di tempat yang tidak terdedah kepada matahari secara terus. Jangan letak ia dalam posisi terbalik kebisanya ia akan terapung dan tenggelam,
7. Tutup balang kaca tersebut dengan kain bersih agar debu ataupun binatang tidak masuk kedalam balang namun tetap ada udara, sebab jamur Kombucha memerlukan ia bernafas. Ikat saputangan dengan tali ataupun getah agar tidak mudah terbuka.
8. Letak baling itu ditempat gelap. Untuk proses fermentasi teh manis tersebut, jamur Kombucha tidak boleh kena sinar matahari dan jangan goncang-goncang. Kalau tidak bungkus baling itu dengan pembungkus atau tas plastik hitam tetapi jangan sampai menutup mulut balang yang sudah ditutup kain agar ia dapat bernafas.
9. Jemurkan selama 7 hari ataupun 14 hari (mengikut keperluan)
10. Pada setiap balang dengan bibit/jamur Kombucha yang dijemur akan ada “Baby Kombucha”, yang berupa lapisan tipis diatas jamur Kombucha yang lama. Pisahkan “Baby Kombucha ini, kemudian jemurkan selama beberapa hari dalam sedikit larutan Kombucha Tea sehingga agak tebal, maka “Baby Kombucha” ini siap menjadi pemulaan untuk membuat Kombu cha-Tea yang baru.

PENTING UNTUK DIPERHATIKAN DALAM KESELURUHAN PROSES PEMBUATAN KOMBUCHA-TEA :

- Menuntut kebersihan serta ketelitian dalam pembuatannya.
- Cuci bersih tangan Anda dengan sabun dan lap sampai kering dengan lap yang bersih dan baru.
- Lepaskan cincin & gelang dan benda-benda logam lain dari tangan Anda yang mungkin akan bersentuhan dalam proses pembuatan Kombucha-Tea .Juga kuku harus bersih
- Bersihkan semua alat-alat yang dipakai. Pakailah pengaduk dari kayu atau plastik/melamine, jangan dari logam
- Cuci semua alat-alat yang akan/sudah dipakai terpisah dari alat-alat dapur/masak yang lain agar tidak kena minyak/zat-zat makanan lain.Dan simpan terpisah
- Bekerjalah di ruang yang jauh dari asap dapur atau rokok kecuali pada saat menjerang air untuk teh.
- Lingkungan tenang dari suara bising.
- Udara bebas polusi udara / suara/bau.
- Ruangan bersih dari serangga ( lalat, semut, lebah dll)
- Lebih baik diruangan tersendiri dengan ventilasi yang cukup.

MENJEMUR KOMBUCHA-TEA


- Setelah cukup usia (7/8 hari penuh) bukalah tutup balang tempat Kombucha-Tea.
- Pisahkan cendawan yang sudah jadi tersebut serta tapis dengan penapis plastik yang bersih dari minyak, lalu masukkan Kombucha-Tea anda kedalam botol-botol kaca/gelas, tutup rapat-rapat (ingat! Jangan tutup logam) dengan sumbat bukan logam lalu simpan dalam almari es. Kambucha-Tea siap diminum.
- Aturan minum :
Untuk permulaan ambil 1/4 gelas Kombucha-Tea 3x sehari atau 2x sehari selepas makan. Apabila dalam waktu 1 minggu tidak ada reaksi apa-apa, tambahkan dosisnya menjadi 1/2 gelas, 2x sehari dst. Kombucha-Tea pertama bersifat sebagai detoksifikasi, mengeluarkan racun-racun dari tubuh kita.Sekitar 30 minit sesudah minum Kombucha Tea, minum air putih.

GAGAL KERANA :

1. Alat-alatan yang digunakan kurang bersih
2. Memakai cerek aluminium sewaktu memasak air
3. Balang diotak-atik ,dipindah-pindah selama masa fermentasi
4. Ada yang merokok diruang fermentasi atau ditaruh didapur yangbanyak asapnya
5. Lupa memasukkan baby kombucha
6. Kena matahari secara langsung
7. Waktu memasak air dengan waktu memasukkan ke balang terlalu lama ( 6-10 jam).Ertinya teh tersebut sudah basi. Sebaiknya 3-5 jam ,dimana suhu air teh manis sudah tidak panas lagi

TIPS

1. Proses fermentasi memerlukan oksigen, sehingga balang yang lebar akan mempercepat proses pembuatan Kombucha Tea yang enak. Bila anda menggunakan balang yang tinggi sementara air hanya separuh, maka akan memperlama proses fermentasi
2. Pada waktu menjemur anda akan mendapatkan dua Jamur, jamur pertama dan jamur baru/anaknya yang terbentuk selama proses fermentasi. Jamur yang baru dapat dipotong dengan tangan untuk dijadikan bibit pertama. Jamur yang lama dapat dipakai untuk rabuk tanaman
3. Fermentasi kurang dari 7 hari, tidak berkhasiat apa-apa.

ATURAN MINUM UNTUK ANAK-ANAK :


1. 1 - 2 thn : 1/10 - 1/5 gelas/hari
2. 3 - 4 thn : 1/4 gelas/hari
3. 5 - 9 thn : 1/3 gelas/hari
4. 10 - 14 thn : 1/2 gelas/hari
5. 15 - 17 thn : 3/4 gelas/hari

125 ulasan:

  1. mana nak dapatkan benih cendawan mekah nih??
    awk ada jual tak??
    saya berminat nih..
    plz reply secepat mungkin..

    BalasPadam
    Balasan
    1. call boon at 019-2864908 tuk set cendwn mekah :)

      Padam
    2. aku ada laaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

      Padam
    3. Assalammualaikum kepada sesiapa sedang mencari benih cendawan mekah@ mud- mud boleh hubungi kami whatsapp:01112301971 @0169523648
      Mahu ambil code boleh..kalau yang jauh tu kami boleh pos.. tq

      Padam
  2. salam admin. saya ada buat entri tentang tea kombucha ni n mohon share infor kat atas ni sebab ia sangat2 lengkap... tq ya :)

    BalasPadam
  3. i do have it at home :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  4. kat mana nk dptkan bahan2nya

    BalasPadam
  5. blh x buat air teh dr air mesin RO

    BalasPadam
  6. saya ada satu kat umah, cuma nak tau lebih mendalam mengenai penyediaannya.. kata org.. perempuan dtg haid tak boleh dekat dengan die betul ke?

    BalasPadam
  7. saya sudah mencubanya...allhamdulillah sakit2 pinggang dah hilang...kandungan gula dalam darah pun dah stabil

    BalasPadam
  8. Salam, Sy baru cuba 3 hari, macam ada sedikit perubahan, kalau sy cuba 2 - 3 minggu, mungkin lebih berkesan. Terima Kasih Wak Dol,( warung wak Dol, Jln Pt Mesjid, Pontian ) kerana memperkenalkan teh ni kpd sy. Kini, sy cuba membuatnya sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam EN.Zahari,maaf saya nk tanya berkenaan Warung Wak Dol..Jalan Parit Mesjid nie di Kampung Dalam, Pontian ke?

      Padam
  9. Kepada penduduk daerah Pontian Kechil, kalau nak cuba atau nak tahu lebih mendalam, sambil ngeteh di warung Wak Dol,cuba tanya dia. Insyallahhh... dia layan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, saya dari KL tapi saya pun nak dapatkan dari tempat yang encik bagitau. boleh tolong ke? =)

      Padam
  10. Salam Warga Blogger ada sesiapa yang tahu di mana ada jual 'Baby' kombucha ini...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Call no ni..0179500582 puan azizah binti abas

      Padam
    2. call 019-2864908, boon :)

      Padam
    3. hubungi no 01121007172

      Padam
  11. mana nak dapatkan benih cendawan tuu...
    tolong berikan nama kedai ke nama tempat tuk dapat benih cendawan tuu...saya dengar boleh sembuhkan penyakit kencing manis...wahhh! bagus tu...saya berminat nih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba taip cendawan mekah/kulat mekah kat google mesti jumpa... Ade satu blog tu..saya lupa namanya..perempuan yg jual tu..

      Padam
    2. Sesiapa yg nak benih cendawan mekah. Boleh hubungi says. Harga serendah rm 10

      Padam
  12. Saya baru nak mencuba... Thans for d info ya... :)

    BalasPadam
  13. sy ader 6kpg..tu pun dr nenek punya.....tak tau pun kasiat dia bgs sgt...bley try la lps ni...

    BalasPadam
  14. Saya seorang pelajar university tempatan tahun akhir dalam bidang pemakanan. Saya tertarik untuk membuat thesis/research project berkenaan dengan cendawan ini selepas diperkenalkan oleh bapa saya yang juga merupakan seorang peminum teh ini. Boleh saya tahu dari mana anda mendapatkan maklumat berkenaan cendawan ini?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, saya juga pelajar university dalam bidang pemakanan. boleh kongsi mana boleh dapatkan cendawan ni ke? nak buat sampling dari seluruh Malaysia. Good luck to you! =)

      Padam
    2. Assalammualaikum kepada sesiapa sedang mencari benih cendawan mekah@ mud- mud boleh hubungi kami whatsapp:01112301971
      Mahu ambil code boleh..kalau yang jauh tu kami boleh pos.. tq

      Padam
    3. Sesiapa berminat utk membeli benih cendawan mekah.sila wassup 01118713681.hrg dari serenda rm 10

      Padam
  15. salam, kalau time period, boleh ke minum teh ni

    BalasPadam
  16. Minum blh...cuma x blh pegang ibu dia sahaja

    BalasPadam
  17. cendawan saya dah besar ...dulu kecik ja

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, bolehkah jual kat saya please? PM @ shuwen_123@hotmail.com T/kasih!

      Padam
    2. cal no ni utk dapatkan air 0124530831@ 01121007172

      Padam
    3. Hubungi sya zul 0124156040..sya ada jual jus cndwan ni.

      Padam
  18. Rasanya bergaskan? Macam mana kita nak tahu sama ada ia masih bagus atau tidak? Sebab yang kat rumah saya tu dah banyak semut masuk tapi rasa dia sedap. Kena buangkah cendawan tu kalau ada semut atau semutnya saja dibuang?

    BalasPadam
  19. Klau kat Tganu saya beli di Pasar Minggu Manir 'baby Kambuca' rm.30/- klau cuka rm.20/-1.5 liter. Penjual nama AyahKu (tukang urut) 019-9632423 duduk Binjal Rendah,Marang. Saya baru beli 3 hari lepas nak cuba biak, harap jadi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih Jeram Manir... saya memang nak jadikan kombucha sebagai subjek final year project saya... saya pelajar tahun akhir kursus teknologi makanan di Unisza. ^^

      Padam
    2. Salam Mardiah..
      Jika saudari konfirm nak jadikan konbucha ni sbgai final year projek, harap tolong buat kajian dari sudut Islam sebab sy google yg ada alkohol terhasil (0.05-3%). Pedapat saya, alkohol ini akan "hilang" jika jus diasingkan dari ibu dgn kadar masa ia berubah menjadi cuka sepenuhnya. Harap maklumkan saya konklusi dari segi agama. sy dah add Google+ saudari.

      Padam
  20. kat rumah saya ada dua balang.waktu saya dapat cendawan nih bulan jan 2013 sangat nipis, n now dh tebal dalam 2cm. air nya saya minum hari2..
    khamis lepas saya dh mula terasa sakit tekak nak batuk, tp dgn minum air ni, ari sabtu selsema n sakit tekak batuk hilang.. hari2 dapat buang air besar... gout saudara saya dah x ada...

    BalasPadam
  21. Salam.....sy nkk tnya guna penutup plastik untuk tutupteh tu tapi baby mut2 tetap membiak adakah ? Hasiat nya masih bagus.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak pasti...as long cendawan tu dapat aliran udara ok....

      Padam
  22. kat mana nak dptkan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hubungi sya kalau brminat..sya jual sebotol 250ml rm25 sebotol trmasuk kos pos..0124156040 zul..

      Padam
  23. salam tanpa nama @ 22 mei, dimana boleh saya dapatkan cendawan ni ya? harap sangat nak tahu. terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kat rumah saya ada...saya duduk di area seremban...berminat ke ?

      Padam
  24. saya dah 4 tahun minum air cendawan ni...mmg bagus...saya jarang demam...bagus sangat untuk sesiapa yang mengidap kencing manis dan darah tinggi...

    BalasPadam
  25. dimanakah anda mendapat maklumat ini, adakah terdapat bukti kajian dari sudut perubatan?

    BalasPadam
  26. As salam....
    Saya mmg tertarik dgn minuman kombucha ni. Bykninfo yg saya googled. Satu soalan utama...adakah kombucha ni mengandungi alcohol? Harap ada yg dapat menerangkan ini. Sbb most of e site yg bercerita pasal kombucha ni mention ttg kehadiran alcohol dlm teh kombucha ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau nk blh pm sy di we chat.id ARECIK-CHAMP

      Padam
    2. Yg ada alcohol sbb mereka mnbuat tdak mngikut spec yg btul.lagi pun mereka tdak peduli pun halal haram..sya ada jual jusnya.brmnat hubungi sya 0124156040 zul

      Padam
  27. sy ada stok..untuk tujuan perubatan,,,1pcs rm19.90.. klu beminat pm or cll 6be 0193937321

    BalasPadam
  28. Bagaimana nak tahu sama ada air teh tersebut masih elok diminum atau tidak basi?

    BalasPadam
  29. Adakah cendawan ini mempunyai jangka hayat??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sya mnjual jus cendawan mekah yg siap diproses mnggunakan teknologi jerman.sebotol rm25 250ml..hubungi zul 0124156040

      Padam
  30. ni masih ada lagi x jual? kalau ada tolong mesej saya di nombor saya. 0123410242..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalammualaikum sis.. saya dan suami memang jual benih ini boleh whatsapp saya 01112301971(puan.wani) atau 0169523648(encik.azrai) kalau nak boleh whatsapp

      Padam
  31. Sya pengedar bagi area selatan..jus cendawan mekah...call sya jika berminat 012 2854447-irwan

    BalasPadam
  32. http://scobydo80.wix.com/scobydo

    BalasPadam
  33. Bantuan pelihara cendawan mekah awal 0176789529

    BalasPadam
  34. mo share tapi gak tau caranya....blh tolong kongsi ngan sy tak...? tolong ya...cz info ini sangat bermanfaat...tqvm

    BalasPadam
  35. Saya berminat nak beli benih. Ada sesiapa jual?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalammualaikum sis.. saya dan suami memang jual benih ini boleh whatsapp saya 01112301971(saya) atau 0169523648(suami) kalau nak boleh whatsapp

      Padam
    2. Assalammualaikum sis.. saya dan suami memang jual benih ini boleh whatsapp saya 01112301971(saya) atau 0169523648(suami) kalau nak boleh whatsapp

      Padam
  36. siapa nak benih,saya ada...0176358557

    BalasPadam
  37. assalammualaikum siapa nak benih boleh whatsapp saya .:0169523648(suami). rumah saya banyak benih.berbalang2 boleh byhand area seremban

    BalasPadam
  38. siapa yang berminat boleh ws saya 0177830293. area jb. saya punya tebal sudah banyak beranak ranak cendawannya.

    BalasPadam
  39. siapa yang berminat boleh ws saya 0177830293. area jb. saya punya tebal sudah banyak beranak ranak cendawannya.

    BalasPadam
  40. Kalau orang pregnant boleh minum tak?

    BalasPadam
  41. VISIT MY BLOGGER TENTANG CENDAWAN MEKAH YEE http://iloveyousoveryfuckingdamnmuch.blogspot.com/

    BalasPadam
  42. VISIT MY BLOGGER TENTANG CENDAWAN MEKAH YEE http://iloveyousoveryfuckingdamnmuch.blogspot.com/

    BalasPadam
  43. Assalammualaikum
    Saya ada cendawan mekah ni saiz macam gambar yang di atas sekali tu.Boleh ke saya potong buat 4 keping dan asing2kan dalam bekas lain.
    Terimakasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Klu potong mati la dia...itu kan sejenis hidupan. Ia bsr mengikut saiz bekas sbb tu better simpan dlm bekas kecik jer.

      Padam
    2. Boleh potong guna pisau seramik atau tangan

      Padam
  44. Assalamualaikum..saper berminat untuk cuba Jus Alga Mekah sila call saya 013-4075321 area sri kembangan..

    BalasPadam
  45. buat watsap group lah..nak joint juga pd yg peminum sahaja

    BalasPadam
  46. Assalamualaikum..saya ada menjual jus alga mekah di area sri kembangan..jika berminat sila call / whatapp 0134075321..rusli..tq

    BalasPadam
  47. Setelah habis berpantang saya mencubanya..alhamdulillah ia amat berkesan kepada saya..ia memberi tenaga dan menghilangkan sakit2 badan yang pernah saya alami sebelum ini.Yang bestnya berat badan saya berkurang sebanyak 15 kg selama 2 bulan saya mengambilnya..dari 85 kg kepada 70kg...

    BalasPadam
  48. Admin mohon dhare artikel bagus ni. Untuk ramai org tsu kebsiksnnya dan utk sihat dgn cara minum teh cendawan ini.

    Saya ada jusl teh ajaib ini dan benihnya juga. Area Ipoh Perak. Sila hubungi 019 4776228

    BalasPadam
  49. Memang banyak khasiat cendawan Mekah ni. Saya ada jual benih dan juga jusnya. Area Puchong/Kinrara Selangor. Sila hubungi 010 5415603

    BalasPadam
  50. Memang banyak khasiat cendawan Mekah ni. Saya ada jual benih dan juga jusnya. Area Puchong/Kinrara Selangor. Sila hubungi 010 5415603

    BalasPadam
  51. Saya nak tanya air yg da lama 4bulan boley minum lg ker....smlm br tgk da byk membiak...

    BalasPadam
  52. SALAM SAYA DARI LEDANG ADA BEKALAN BENIH CENDAWAN MEKAH PM SAYA 0136474691..CENDAWAN TIRAM KELABU PUN ADA

    BalasPadam
  53. Kombucha tea is POSSIBLY UNSAFE for most adults when taken by mouth. It can cause side effects including stomach problems, yeast infections, allergic reactions, yellow skin(jaundice), nausea, vomiting, head and neck pain, and death.

    Do some research before consume this
    Wallahu a’lam

    BalasPadam
  54. Salam, area sabah saya boleh bekalkan. Email ke borosmomogun@gmail.com untuk info selanjutnya

    BalasPadam
  55. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  56. Assalamuaalaikom...saya nak tanya...sy baru mengamalkn air cendawan nie..selepas beberapa hari mengamalkn nya sendi kaki saya sakit...sepeerti sakit gaot...adakah itu pekara biasa..apa tindakan yg ptt sy buat....terus mengamalknnya awal stop dl wat seketika..

    BalasPadam
  57. Assalamuaalaikom...saya nak tanya...sy baru mengamalkn air cendawan nie..selepas beberapa hari mengamalkn nya sendi kaki saya sakit...sepeerti sakit gaot...adakah itu pekara biasa..apa tindakan yg ptt sy buat....terus mengamalknnya awal stop dl wat seketika..

    BalasPadam
    Balasan
    1. teruskan meminumnya. tu kesan sampingan je.

      Padam
  58. Assalamualaikum tuan. . izinkan saya ambil info mengenai cendawan ni minta halal ye ilmu tuan ini.. kawan suami bagi cendawan ni,, saya tidak tau cara nak buat air.. nak jaga.. terima kasih moga Allah sihat dan bahagiakan tuan dunia akhirat

    BalasPadam
  59. Salam sy ada benih cndwn mekah..pm sy 0143294715..kawasan tangkak,muar boleh delevery..lain area ley pos..nk dtg cuba minum jus free pm boleh dtg bwk botol

    BalasPadam
  60. Salam sy ada benih cndwn mekah..pm sy 0143294715..kawasan tangkak,muar boleh delevery..lain area ley pos..nk dtg cuba minum jus free pm boleh dtg bwk botol

    BalasPadam
  61. Saya baru mencuba dan moga2 ianya menjadi 1 pengalaman yang berharga buat saya kerana saya berminat dengan keunikannya dan cuba untuk menbantu orang orang yang memerlukanya.(benih saya dapat dari mr boon 0192864908 ,tq mr boon beri tips dan ajarkan sye semalam.

    BalasPadam
  62. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  63. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  64. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  65. Saya menjual pati alga mekah murah2 je, rm5-rm10 benih rm25

    BalasPadam
  66. Saya menjual pati alga mekah murah2 je, rm5-rm10 benih rm25

    BalasPadam
  67. Memang banyak khasiat cendawan Mekah ni. Saya ada jual benih dan juga jusnya. Area Kulim Kedah. Sila hubungi 012 4272 445

    BalasPadam
  68. Memang banyak khasiat cendawan Mekah ni. Saya ada jual benih dan juga jusnya. Area Kulim Kedah. Sila hubungi 012 4272 445

    BalasPadam
  69. saya dh minum air cendawan mekah hasil buatan mak sedara saya..ternyata memang bgus utk kshatan..nak2 lak sya smoking ada mslh prnafasan..bila minum harian teh ni..nafas rasa lega...
    skrg ni sya dh cuba membuat sendiri dgn benih mak sedara sya bg..alhamdulillah makin membesar cendawan mekah..

    BalasPadam
  70. Sape nk bagi tahu saya. Saye sedekah je.Ade la sikit kat saya ni cendawan tu.

    BalasPadam
  71. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  72. Sape2 area kl, selangor, wangsa maju, setiawangsa, shah alam & klang yg berminat nak beli cendawan mekah...blh wasap sy 01111720247.

    Benih : RM20
    Jus/Air : RM10/botol 500ml

    BalasPadam
  73. Sape2 area kl, selangor, wangsa maju, setiawangsa, shah alam & klang yg berminat nak beli cendawan mekah...blh wasap sy 01111720247.

    Benih : RM20
    Jus/Air : RM10/botol 500ml

    BalasPadam
  74. Saya ada..area melaka tengah..ayer molek..benih cendawan..sgt best
    Kontak 0166170279

    BalasPadam
  75. Saya ada benih cendawan mekah.. jika berminat watapps di 0192883224.. Kepada yang berminat (Miri, Nilai, seremban, Sepang, Kl, Bangi dan kawsan yang sewaktu dengannya)..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Area kelana jaya Selangor..
      Wasaap 0105257572

      Padam
  76. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  77. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  78. Sesiapa ingin memiliki cendawan ni, boleh hubungi saya, area taman sri manja, taman medan, pj wasap atau call sham 011-11556215

    BalasPadam
  79. Kawasan utara sp kedah pm 01136163718

    BalasPadam
  80. Assalamualaikum,saya bekalan air jus cm. Kalau berhajat whatsapp 0163592372 pantai dalam KL

    BalasPadam
  81. Asalamualaikum saya dr sepang pd sesiapa yg berminat untk membeli jus cendawan mekah @benih cendawan mekah bolh terus hubungi saya @wasap 01155017649

    BalasPadam
  82. Ibu saya baru je bagi..dia ada 'bela' dan minum utk kegunaan sendiri.

    BalasPadam
  83. sy ada scoby benih kambuchia ini...nak yag siap untuk diminum pn ada.

    BalasPadam
  84. sy ada scoby benih kambuchia ini...nak yag siap untuk diminum pn ada.

    BalasPadam
  85. Untuk anak umur 9 tahun batuk boleh bagi ke..

    BalasPadam
  86. Boleh dengan kuatiti sedikit. Ambil dua sudu besar dan letak madu sedikit. Insyaallah.

    BalasPadam